Enric Prats

L'Enric Prats, és un professor del departament de Teoria i Història de la Universitat de Barcelona, el qual ens va informar de les principals tasques i funcions del pedagog en l'àmbit acadèmic a nivell universitari, ja que ell és en l'àmbit que es dedica dins de la Pedagogia. A més, col·labora  a la Universitat Oberta de Catalunya i va participar a la Universitat d'Andorra on dissenyava programes educatius i diversos materials pedagògics, així com també, forma part del Grup de Recerca en temes d'Educació Moral i del Programa d'Educació en Valors de l'Institut de Ciències de l'Educació, tot i que també va treballar a la ICE on s'encarrega de la formació de professors i professores de secundària.

Un cop ens va informar de tota la seva experiència laboral finalitzada la carrera de Pedagogia, ens va explicar que les principals funcions del pedagog eren les següents:

  • Docència: 40%, preparació de les assignatures, fer classes, avaluació, tutories...
  • Recerca: 40%, és a dir, investigar aspectes sobre temes d'educació
  • Gestió: 20%, planificació, organització, participació dins del departament en el que pertanys.
Un altre aspecte que em va sobtar, va ser el llarg i complex recorregut que s'ha de realitzar per tal d'arribar a ser professor a la universitat.

Primerament, s'ha d'acabar el grau i a continuació realitzar un màster que està compost de 60 crèdits. Cal dir que fent el màster es pot treballar com a becari per a treballar a la Universitat, tot i que és fonamental tenir una bona nota d'expedient acadèmic. Un cop finalitzat el màster hem de passar a realitzar un doctorat i crear la nostra tesi amb l'ajut d'un tutor.

Cal dir que amb el màster, es pot passar a ser un professor associat, ja que no fa falta la titulació de doctor. Els associats es caracteritzen per tenir una doble via, és a dir, la seva feina prioritària no és la de professor a la Universitat sinó que tenen una altre, ja que com a professors associats tenen un salari molt baix.

Al acabar el doctorat, es pot ser professor lector on es necessita l'acreditació o bé  de la Generalitat de Catalunya per a treballar a la universitat, o bé la del Ministeri de Madrid per a ser l'ajudant d'un doctor. La diferència entre aquests dos, és que el  lector és un contractat i l'ajudant del doctor és un funcionari.
Per  a ser un professor lector amb l'acreditació de la Generalitat de Catalunya, és necessari que durant 5 anys, el professor escrigi llibres, investigi... i en cas de que considerin que s'ha anat fent treballs i projectes, es passa a formar part de professors agregats, on és necessari passar unes oposicions.

Com he dit anteriorment, considero que és un recorregut molt complexa i difícil d'arribar. A més a més, personalment, no és un àmbit que m'agradi,  ja que apart del recorregut no m'interessaria dedicar-me, tot i que, fins que  no acabi la carrera no es pot descartar, ja que a mesura que avaci per la carrera aniré decidint per on camí tirar.

S'ha de dir que la xerrada va ser molt interessant, ja que gràcies a l'Enric, hem pogut conèixer una mica els diversos perfils del professors en la universitat, així com també, les seves tasques i funcions.